IMPLEMENTASI MULTIMEDIA DEVELOPMENT LIFE CYCLE PADA APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK TUNAGRAHITA

Authors

  • Putri Ambarwati
  • Putri Syifa Darmawel

DOI:

https://doi.org/10.34010/miu.v18i2.3936

Abstract

Mental retardation is a condition of intellectual disabilities experienced by children who have abilities below average. Children with intellectual disabilities are difficult to understand the lesson because they have a delay in developing intelligence. Interactive multimedia-based learning media can be used as one solution to become a method in mentally disabled children's learning process. This study aims to build a learning media for mentally disabled children based on interactive multimedia called Edinata, which stands for learning media for children with intellectual disabilities. Edinata is an application to help developmentally disabled children in introducing letters, numbers, surrounding objects, and coloring games. The method used in the development of this interactive multimedia learning media is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC), which consists of 6 stages: concept, design, material collecting, assembly, testing, and distribution. In this study, the black box method is used to conduct testing. Based on black-box testing that has been done, all the menus contained in the application can be run properly.

Key Words : mental retardation, interactive learning media

 

References

F. F. C. Triara Puspitasari, Boko Susillo, “Implementasi Metode Dempster-Shafer Dalam Sistem Pakar Diagnosa Anak Tunagrahita Berbasis Web,†J. Ilm. Tek. Inform., vol. 4, no. 1, pp. 1–13, 2016.

F. Y. Al Irsyadi and Y. S. Nugroho, “Game Edukasi Pengenalan Anggota Tubuh Dan Pengenalan Angka Untuk Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Tunagrahita Berbasis Kinect,†Pros. SNATIF, vol. 2, pp. 1–8, 2015.

R. A. Trisnawati, “Aplikasi Multimedia Sebagai Media Pembelajaran Mengenal Bilangan Untuk Anak Tunagrahita,†Universitas Negeri Semarang, 2019.

F. R. Arfani, “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Flash Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Tema 5 Anak Tunagrahita Ringan Kelas 5 Di SLB Negeri Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017,†IJDS Indones. J. Disabil. Stud., vol. 4, no. 1, pp. 1–8, 2017, doi: 10.21776/ub.ijds.2017.004.01.1.

I. Umaya, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Konsentrasi Minat Belajar Siswa Tunagrahita,†Univ. Nusant. PGRI Kediri, vol. 1, no. April, pp. 1–7, 2017.

I. Binanto, “Analisa Metode Classic Life Cycle ( Waterfall ) Untuk Pengembangan Perangkat Lunak Multimedia,†in Jurnal Universitas Sanata Dharma Yogyakarta, 2014, no. MAY 2014, pp. 1–6, doi: 10.13140/2.1.1586.4968.

S. L. Rahayu, U. P. Utama, J. S. Informasi, and G. D. Document, “Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi,†J. Komput. dan Inform., vol. 15, no. 1, pp. 1–8, 2012.

F. Y. Al Irsyadi, S. L. M. Sholihah, and E. Sudarmilah, “Game Edukasi Merawat Diri Untuk Anak Tunagrahita Tingkat Sekolah Dasar Berbasis Kinect Xbox 360,†Simetris J. Tek. Mesin, Elektro dan Ilmu Komput., vol. 7, no. 2, pp. 693–700, 2016, doi: 10.24176/simet.v7i2.783.

A. Putri, F. Yanta, and J. Efendi, “Efektivitas Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Bagi Anak Tunagrahita Ringan,†J. Multidicsiplinary Res. Dev., vol. 2, no. 2, pp. 44–50, 2020.

N. L. G. K. Widiastuti and I. M. A. Winaya, “Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita,†J. Santiaji Pendidik., vol. 9, no. 2, pp. 116–126, 2019, doi: 10.36733/jsp.v9i2.392.

A. R. Dewi, R. R. Isnanto, and K. T. Martono, “Aplikasi Multimedia sebagai Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Materi Budaya di Indonesia menggunakan Unity Engine untuk Sekolah Dasar,†J. Teknol. dan Sist. Komput., vol. 3, no. 4, p. 471, 2015, doi: 10.14710/jtsiskom.3.4.2015.471-480.

A. Nastiti, R. R. Isnanto, and K. T. Martono, “Aplikasi Multimedia sebagai Media Pembelajaran Sejarah Indonesia Masa Perjuangan Kemerdekaan Untuk Sekolah Dasar Berbasis Android,†J. Teknol. dan Sist. Komput., vol. 3, no. 4, p. 512, 2015, doi: 10.14710/jtsiskom.3.4.2015.512-522.

S. Herman, S. Samsuni, and F. Fathurohman, “Pengembangan Sistem Membaca Al-Qur’an Dengan Metode Multimedia Development Life Cycle,†Ilk. J. Ilm., vol. 11, no. 2, pp. 95–101, 2019, doi: 10.33096/ilkom.v11i2.406.95-101.

Siti Nurajizah, “Implementasi Multimedia Development Life Cycle Pada Aplikasi Pengenalan Lagu Anak-Anak Berbasis Multimedia,†J. PROSISKO, vol. Vol. 3 No., no. 2, p. 6, 2016.

I. M. S. Ardana, “Pengujian Software Menggunakan Metode Boundary Value Analysis dan Decision Table Testing,†J. Teknol. Inf. ESIT, vol. 14, no. 11, pp. 40–47, 2019.

Published

2020-10-20

How to Cite

IMPLEMENTASI MULTIMEDIA DEVELOPMENT LIFE CYCLE PADA APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK TUNAGRAHITA. (2020). Majalah Ilmiah UNIKOM, 18(2), 51-58. https://doi.org/10.34010/miu.v18i2.3936