Abstract

Universitas Komputer Indonesia is a college that plays a role in educational development. One component is the involvement of lecturers as educators and scientists who have the obligation to implement the tri dharma. Tridharma includes dharma education, dharma research and dharma dedication to the community. Lecturer performance will be seen from the implementation of the three dharma. In this study, researchers will examine the performance of lecturers from the research dharma because this dharma still lacks attention. The research method used is explanatory research with quantitative approach. The technique of determining the sample using proportional random sampling. Data collection techniques were conducted by questionnaire, non-participant observation, literature study, unstructured interview, and documentation. Questionnaires were distributed to 65 lecturers. Technical analysis of data used is the analysis of quantitative data with Likert scale. To know the magnitude of influence then the researcher uses path analysis. The results showed that the lecturer's research performance was influenced by individual competence, management support, and organizational support. Simultaneously have a significant influence on lecturer's performance of 32.5% and the rest influenced by other factors that are not researched by researchers.

Universitas Komputer Indonesia merupakan perguruan tinggi yang turut berperan dalam pembangunan pendidikan. Salah satu komponennya adalah adanya keterlibatan dosen sebagai tenaga pendidik dan ilmuwan yang memiliki kewajiban melaksanakan tridharma. Tridharma meliputi dharma pendidikan, dharma penelitian dan dharma pengabdian kepada masyarakat. Kinerja dosen akan terlihat dari pelaksanaan ketiga dharma tersebut. Dalam penelitian ini, peneliti akan meneliti kinerja dosen dari dharma penelitian karena dharma ini masih kurang mendapatkan perhatian. Metode penelitian yang digunakan adalah explanatory research dengan pendekatan kuantitatif. Teknik penentuan sampel menggunakan proportional random sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan angket, observasi non partisipan, studi pustaka, wawancara tidak terstruktur dan dokumentasi. Angket disebarkan kepada 65 orang dosen. Teknis analisis data yang digunakan adalah analisa data kuantitatif dengan skala likert. Untuk mengetahui besarnya pengaruh maka peneliti menggunakan path analysis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kinerja penelitian dosen dipengaruhi oleh kompetensi individu, dukungan manajemen dan dukungan organisasi. Secara simultan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap kinerja dosen yaitu sebesar 32,5 % dan sisanya dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti oleh peneliti.