Abstract

Abstract


 


This study aims to explain the political marketing strategi of incumbent  in the election of PAW village head in Kota Raja village.. The benefit of this research is to provide knowledge about the political marketing strategy of the incumbent in the election of inter-village substitute.  This research uses descriptive qualitative method. This study uses indicators bases on 4P political marketing theory, which consists of product, promotion, price and placement. The result showed that the first incumbent had a strong past record and personal characteristic because they showed good performance and displayed personality traits. Both incumbent maximize the way of promoting push political marketing and pass political marketing the three incumbent candidates have psychological aspects and display a good self-image. The four incumbent often come to social events and have a successful team. But incumbent have a vision and mission but are not maximally disseminated to the community. And incumbent  only have employees and the cost incurred  are not recorder and not reported to the election committee. The conclusion of this reaserch is that the most important role in the political marketing strategy of incumbent is the product variable on the past record indicator, personal characteristic, promotion variable, price variable on the psychology aspect indicator, aspect of self-esteem and placement variable. While the lowest in the political marketing strategy of incumbent is the product variable on the party platform and the price variable on the ecomonic aspect.


 


Keywords: Political Marketing,Incumbent, Village Head Election PAW


 


 


 


Abstrak


 


Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan strategi pemasaran politik  petahana dalam pemilihan Kepala Desa PAW di Desa Kota Raja. Manfaat penelitian ini adalah memberikan pengetahuan tentang Strategi Pemasaran Politik Petahana Dalam Pemilihan Kepala Desa Pengganti Antar Waktu. Penelitian ini mengggunakan Metode  kualitatif deskriptif. Penelitian ini menggunakan  variabel teori 4P, yang terdiri dari produk, promosi, harga dan penempatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa  pertama petahana memiliki past record dan personal characteristic yang kuat karena  menunjukkan  kinerja dan menampilkan karakter kepribadian yang baik. Kedua petahana memaksimalkan cara promosi push political marketing dan pass political marketing. Ketiga petahana memiliki aspek psikologi dan menampilkan citra diri yang baik. Keempat petahana sering datang dalam kegiatan sosial dan memiliki tim sukses. Namun calon petahana memiliki visi misi tapi tidak maksimal di sosialisasikan kepada masyakat. Dan petahana hanya memiliki latar belakang pekerjaan sebagai karyawan swasta serta biaya yang di keluarkan  tidak di catat dan tidak di laporkan kepada panitia pemilihan. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah yang paling berperan di dalam strategi pemasaran politik petahana yakni variabel produk pada indikator past record, personal characteristic, variabel promosi, variabel harga pada indikator aspek psikologi, aspek cita diri dan variabel penempatan. sedangkan yang palin rendah dalam strategi pemasaran politik  petahana yakni variabel produk pada  party platform dan variabel harga pada aspek ekonomiAbstrak harus dibuat dalam bahasa Indonesia.  


 


Kata Kunci: Pemasaran politik, Petahana,Pilkades PAW