Abstract

Abstract


This research describes the phenomenon of formal rural education institutions in Japan which is shown in Atto's anime series Non Non Biyori through the ideological theory approach proposed by Althusser. The purpose of this study is to describe the formal village education institutions in Japan in supporting the compulsory twelve year school program and implementing moral education design by the central government. The method used is a quantitative method to explain the existing phenomena by collecting data and departing from Althusser's Ideology State Apparatus theory. The results of this study are to suggest that formal education institutions in rural areas in Japan are able to apply and implement moral education methods from the central government in learning and compulsory schooling so that they become moral students and are able to be educated and experience school to high school and above.


Keywords :   Ideology state apparatus, Japan, education, anime


Abstrak


Penelitian ini memaparkan fenomena instansi pendidikan formal daerah desa di Jepang yang diperlihatkan dalam anime seri Non Non Biyori karya Atto melalui pendekatan teori ideologi yang dicanangkan oleh Althusser. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan instansi pendidikan formal desa di Jepang dalam mendukung program wajib sekolah dua belas tahun serta melaksanakan pendidikan moral yang direncanakan oleh pemerintah pusat. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif untuk menjelaskan fenomena yang ada dengan pengumpulan data serta berangkat dari teori Ideology State Apparatus dari Althusser. Hasil dari penelitian ini adalah mengemukakan instansi pendidikan formal daerah desa di  Jepang yang mampu menerapkan dan melaksanakan metode pendidikan moral dari pemerintah pusat dalam pembelajaran serta  wajib sekolah 12 tahun sehingga menjadi pelajar bermoral  serta mampu teredukasi dan mencicipi bangku sekolah sampai sekolah menengah keatas.


Kata kunci :   Ideology state apparatus, Jepang, pendidikan, anime