Abstract

Abstract :


This paper discusses how to make, to operate and to find out the respond from the respondents about the application. The method used is the waterfall development method and the data is collected from questioners given to nine students who take the Japanese for Tourism at Faculty of Letters of Universitas Komputer Indonesia. The research instrument using questionnaire and to collection data using likert scale. The result has shown that the respondents strongly agree the application of 日本GO! Tourism Dictionary as a media of learning for its interesting features, easy to understand content, and friendly operation. This application is still imperfect and needs further study.


 


Keywords: Mobile Learning, Android, Teaching Media, 日本GO Application, Tourism


 


Abstrak :


Jurnal ini membahas cara membuat, mengoperasikan, dan mengetahui tanggapan dari responden tentang aplikasi. Metode yang digunakan adalah waterfall development method dan data dikumpulkan dari kuesioner yang diberikan kepada sembilan siswa yang mengambil mata kuliah bahasa Jepang untuk Pariwisata di Fakultas Sastra Universitas Komputer Indonesia. Instrumen penelitian menggunakan kuesioner dan untuk pengumpulan data menggunakan skala likert. Hasilnya menunjukkan bahwa responden sangat setuju dengan penerapan Kamus Pariwisata 日本 GO! sebagai media pembelajaran dengan fitur-fiturnya yang menarik, konten yang mudah dipahami, dan pengoperasian yang mudah. Aplikasi ini masih belum sempurna dan perlu dipelajari lebih lanjut.


 


Kata kunci: Pembelajaran Berbasis Seluler, Android, Media Pengajaran, Aplikasi 日本 GO, Pariwisata