The Effect of Media Songs and Props on Increasing Interest in Eating Nutritious Food for Children

  • Hartati Ramadhany Pasya Departemen Pedagogik, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Asep Bayu Dani Nandiyanto Departemen Kimia, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
Keywords: Song, Food Nutrition, Children

Abstract

This study aims to determine how the influence of media songs and props on increasing interest in eating nutritious food for children. The research method used is a descriptive qualitative method with data collection techniques through questionnaires filled out by 12 early childhood children consisting of four boys and eight girls. This research was conducted in 3 stages, namely (1) pre-test, (2) socialization through songs and props; (3) final test. The results showed there was a change in children's interest in eating nutritious foods, as well as a decrease in children's interest in eating foods that were categorized as less nutritious. This means, the media song and props are quite successfully used in early childhood. From each result of data analysis, it can be seen that the media song and props have a positive impact on increasing interest in eating nutritious food at an early age in Cigugurgirang, Parongpong, Indonesia. With this research, it is expected to increase children's interest in consuming nutritious food so their Nutritional Adequacy Rate (RDA) will be fulfilled.

References

[1] Andriyani. (2019). Kajian Literatur pada Makanan dalam Perspektif Islam dan Kesehatan. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 15(2), 178-198.
[2] Mayar, F., & Astuti, Y. (2021). Peran Gizi terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9695-9704.
[3] Uce, L. (2018). Pengaruh Asupan Makanan terhadap Kualitas Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Bunayya, 4(2), 79-92.
[4] Sari, A. M., & Anggarayni, M. (2019). Peningkatan Kosumsi Sayur pada Anak melalui Kegiatan Menanam Sayur. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 14-21.
[5] Sari, R. S., & Saputri, R.A. (2018). Hubungan antara Anak Sulit Makan Sayuran dengan Pertumbuhan pada Anak Pra Sekolah. Jurnal Kesehatan, 7(2), 51-60.
[6] Lupiana, M., & Sadiman. (2017). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Konsumsi Sayur dan Buah pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Metro Sai Wawai, 10(2), 75-82.
[7] Rachman, B. N., Mustika, I. G., & Kusumawati, I. G. A. W. (2017). Faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Konsumsi Buah dan Sayur Siswa SMP di Denpasar. Jurnal Gizi Indonesia, 6(1), 9-16.
[8] Isnaningsih, T., Ni'matuzakiyah, E., Khamid, A., & Anggoro, S. (2022). Faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Konsumsi Buah dan Sayur Pada Siswa SD. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 12(3), 351-360.
[9] Muna, N. I., & Mardiana. (2019). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Konsumsi Buah dan Sayur pada Remaja. Sport and Nutrition Journal, 1(1), 1-11.
[10] Wahyuni, T., Syukri, M., & Halida. (2014). Peningkatan Motivasi Anak Makan Sayuran melalui Metode Bermain Permainan Cooking Class pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(8), 1-11.
[11] Islaeli., Nofitasari, A., & Wulandari, S. (2021). Bermain Vegetable Eating Motivation (VEM) terhadap Perilaku Makan Sayuran pada Anak Prasekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 879-890.
[12] Bestari, G. S., & Pramono, A. (2014). Pengaruh Edukasi Gizi menggunakan Media Buku Cerita Bergambar terhadap Perubahan Konsumsi Buah dan Sayur Anak di PAUD Cemara, Semarang. Journal of Nutrition College, 3(4), 918-924.
[13] Rahmawati, A. (2014). Metode Bermain Peran dan Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Empati Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 382-392.
[14] Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96.
[15] Komara, Z. Z., Pramuditha, R., Widartika., Moviana, Y., & Surmita. (2019). Pendidikan Gizi Seimbang dengan Media Video Lagu terhadap Pengetahuan dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Kesehatan Poltekkes Kemenkes Bandung, 11(2), 60-66.
[16] Putri, E. N. D., & Desyandari. (2019). Penggunaan Media Lagu dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 233-236.
[17] Shunhaji, A., & Fadiyah, N. (2020). Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok dalam mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. Alim: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-30.
[18] Wardhani, R. P. S., & Budiono, I. (2018). Lagu Edukasi Gizi Lebih Efektif meningkatkan Pengetahuan Sayur dan Buah pada Siswi Perempuan. Journal of Health Education, 3(2), 99-109.
[19] Yulsimaulina, S. E., Suaebah, S., & Agustiansyah, A. (2020). Pengaruh Edukasi Gizi dengan Metode Bernyanyi terhadap Asupan Sayur dan Buah. Pontianak Nutrition Journal, 3(2), 61-65.
[20] Virmando, E., Anantanyu, S., & Kusnandar, K. (2018). Pengaruh Teknik Bernyanyi dan Permainan Kartu Bergambar terhadap Sikap dan Perilaku Gizi pada Anak Taman Kanak-kanak. Jurnal Media Kesehatan Masyarakat Indonesia 14(2), 147-156
Published
2022-08-30
How to Cite
Pasya, H., & Nandiyanto, A. B. D. (2022). The Effect of Media Songs and Props on Increasing Interest in Eating Nutritious Food for Children. International Journal of Research and Applied Technology (INJURATECH), 2(2), 58-66. https://doi.org/10.34010/injuratech.v2i2.7951